شیشه لمینت نوعی شیشه با درصد ایمنی بالا است که برای مکان هایی که به شیشه های نشکن نیاز است یک گزینه ایده آل است. در فرآیند ساخت شیشه لمینیت دو یا سه لایه شیشه همراه با طلق PVB ترکیب می شوند و شیشه لمینت ساخته می شود. حال در ادامه به بررسی ماشین آلاتی که در ساخت شیشه لمینت به کار رفته اند خواهیم پرداخت.

 

معرفی ماشین آلات استفاده شده در ساخت شیشه لمینت

 به دلیل فرآیند خاص و پیچیده ساخت شیشه لمینت استفاده از ماشین آلات مختلف و دقیق امری ضروری است. ابتدا در این بخش می خواهیم ماشین آلاتی که در ساخت شیشه لمینیت از آن ها استفاده می شوند را معرفی کنیم.

کوره لمینیت سپنتا گلس

کوره لمینیت کارخانه شیشه سپنتا برند North Glass ساخت کشور چین می باشد. ویژگی های کوره لمینیت این کارخانه به شرح زیر می باشد :

  1. تولید شیشه لمینیت به ابعاد ۲۶۰۰*۶۰۰۰ میلی متر
  2. تولید شیشه لمینیت به ضخامت ۹۰ میلی متر
  3. سیستم گرمایش کوره به صورت فول کانوکشن می باشد، یعنی حرارت به صورت مستقیم به شیشه وارد نمی شود، همین امر باعث افزایش کیفیت محصول نهایی می شود.
  4. امکان تولید شیشه های اسمارت
  5. امکان تولید شیشه های خم
کوره لمینیت

در این کوره گرما به طور غیر مستقیم به شیشه می رسد و همین باعث افزایش کیفیت آن می شود.

 

جهت بهم چسباندن دو یا چند لایه شیشه از کوره لمینیت استفاده می شود. این کوره شامل 3 قسمت است :

  • دستگاه شستشو خوابیده
  • اتاق طلق گذاری ( clean room )
  • کوره لمینیت

دستگاه شستشو خوابیده 

در تمامی مراحل تولید شیشه های ساختمانی ، شسشتشو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است . برای لمینیت کردن ، شیشه بایستی عاری از هرگونه کثیفی ، لک ، غبار و رطوبت باشد . دستگاه شستشو ، شیشه را می شورد و سپس با فشار باد آن را به طور کامل خشک می کند.

اتاق طلق گذاری ( clean room ) :

این اتاق طبق استانداردهای لازم عاری از آلودگی و رطوبت می باشد. همچنین هیچ روزنه ای جهت عبور گرد و خاک نباید وجود داشته باشد .

پس از فرایند شست و شو، شیشه وارد اتاق طلق گذاری می شود. در این مرحله طبق سفارش مورد نظر کارفرما طلق به ضخامت ۰.۳۸ ، ۰.۷۶ و ۱.۵۲ میکرون به ابعاد شیشه برش و روی آن کشیده می شود، پس از این مرحله شیشه دوم روی طلق قرار می گیرد.

اتاق طلق گذاری

ضخامت طلق ها بر اساس نیاز خریدار می تواند متفاوت باشد

 

طلق گذاری شیشه لمینت

به همین ترتیب لایه های دیگر روی هم قرار می گیرند، بسیار مهم است که قبل از روی هم گذاشتن شیشه ها، به صورت کامل تمیز شود . پس از روی هم قرار گیری تعداد لایه های مورد نظر شیشه و طلق، شیشه لمینیت روی کاموایر به سمت کوره لمینیت حرکت می کند.

 

کوره لمینیت:

کار کوره لمینیت آب کردن طلق pvb بین دو شیشه با استفاده از حرارت و فشار می باشد که در نتیجه چند لایه شیشه به هم می چسبند و امکان جداسازی بین آن ها نیست.

سرعت حرکت شیشه لمینیت با توجه به مشخصات شیشه، تنظیم می شود، همچنین کوره دارای دو پرس در ابتدا و انتها می باشد و شیشه را تحت فشار، روی هم قرار می دهند.

سرعت حرکت شیشه داخل کوره با توجه به مشخصات زیر تعیین می شود :

  1. ضخامت شیشه
  2. ضخامت طلق
  3. نوع شیشه ( شیشه سکوریت یا خام )
  4. تعداد لایه های شیشه لمینت
  5. ابعاد شیشه لمینیت
کوره لمینیت

در این کوره طلق بین شیشه ها آب می شود و دیگر شیشه ها از هم جدا نمی شوند.

 

کوره اتوکلاو :

اخرین فرایند جهت تولید شیشه های لمینیت، کوره اتوکلاوه می باشد .

شیشه های لمینیت پس از خروج از کوره لمینیت، کدر می باشد و امکان جداسازی شیشه از هم را دارند. برای تثبیت طلق مابین شیشه و شفاف شدن آن، شیشه لمینیت به مدت ۵ ساعت داخل کوره اتوکلاو قرار میگیرد .

شیشه های لمینیت داخل کوره اتوکلاو با دمای ۱۵۰ درجه سانتی گراد و ۱۲ بار فشار باد، تثبیت شده و پس از اتمام کار کوره، شیشه ها بدون حباب و کاملا شفاف در اختیار واحد ترخیص قرار خواهد گرفت .

کوره اتوکلاو

کوره اتوکلاو آخرین مرحله ساخت شیشه لمینت است.

 

کلام آخر

شیشه سپنتاگلس به عنوان تولید کننده شیشه های لمینیت، شیشه های ضد گلوله، شیشه های دوجداره و شیشه های اسپندرال امیدوار است که از این مطلب استفاده لازم را برده باشید و با مراحل ساخت شیشه لمینیت و ماشین آلات مربوطه آن اشنا شده باشید.

خوشحال خواهیم شد از نظرات و پیشنهادات شما هم بهره مند شویم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط