از متداول ترین انواع شیشه های ایمنی که می توان به آنها اشاره نمود، شیشه لمینت و سکوریت است که تولید و عرضه آنها در رنگ ها و ضخامت های مختلفی صورت می گیرد. کاربرد این شیشه ها در پنجره های سقفی، شیشه های اتومبیل، درب حمام و به طور کل در اکثر مواردی که شکستن شیشه تهدیدی جدی برای انسان به شمار می رود، می باشد. شیشه سکوریت در صورت شکستن تبدیل به قطعات کوچکی می شود، در حالی که شیشه لمینت هنگام شکستن به شکل قاب در جای خود باقی خواهد ماند. از این رو، مانع از مجروح شدن افراد و سقوط شیشه می گردد. در این مطلب از سپنتا گلس قصد داریم در رابطه با تفاوت شیشه لمینت و سکوریت صحبت کنیم.

 

آشنایی با تفاوت شیشه لمینت و سکوریت سپنتا گلس

آشنایی با تفاوت شیشه لمینت و سکوریت سپنتا گلس.

 

شیشه لمینت و سکوریت چه تفاوت هایی با هم دارند؟

شیشه لمینت و سکوریت دارای ویژگی های متفاوتی می باشند. همین امر تأثیر بسزایی در خرید و انتخاب نوع شیشه توسط صاحبان ساختمان های تجاری و مسکونی جهت نصب بر روی درب و پنجره ها خواهد داشت. در ادامه به بیان تفاوت شیشه لمینت و سکوریت می پردازیم.

  1. ضریب امنیت شیشه و نحوه شکسته شدن آن: ایمنی شیشه لمینت در مقایسه با شیشه های سکوریت بیشتر است. با این حال، شیشه های سکوریت از مقاومت بالایی در برابر ضربه برخوردار بوده ولی باز هم در نهایت می شکنند و به قطعات کوچک تبدیل می شوند. در حالی که شیشه های لمینت پس از شکستن به لایه طلق چسبیده و از ورود افراد به ساختمان جلوگیری می کنند. از شیشه لمینت در مراکز امنیتی، بانک ها و اماکن نگهداری اشیای با ارزش استفاده می گردد. یکی از راه های تشخیص شیشه لمینت از سکوریت را می توان امنیت بالای شیشه لمینت به جهت داشتن طلق دانست.
  2. قیمت شیشه: شیشه لمینت به جهت پیچیدگی در روند تولید و متریال به کار رفته در آن، در مقایسه با شیشه سکوریت گرانتر است. در تولید شیشه لمینت از فرآیند حرارتیو تحت فشار و همچنین مواد رزین و شیشه ای استفاده می گردد. هر چند قیمت شیشه سکوریت از شیشه استاندارد بالاتر است، ولی در مقایسه با شیشه لمینت کمتر خواهد کرد.
  3. وزن شیشه: با توجه به استفاده از دو لایه شیشه تخت و یک لایه پلی وینیل بوتیرال یا PVB در ساخت شیشه لمینت، این نوع شیشه از وزن کمتری در مقایسه با شیشه سکوریت تک جداره برخوردار است. اما وزن شیشه سکوریت دو جداره نسبت به شیشه لمینت سنگین تر است. لایه PVB حتی در صورت شکستن شیشه یا وارد شدن نیروی زیاد بر آن، لایه های شیشه را  در کنار هم قرار خواهد داد.

مقاومت و استحکام شیشه لمینت و سکوریت:

یک مورد از تفاوت شیشه لمینت و سکوریت، میزان استحکام و مقاومت آنها می باشد. در واقع فرآیند تولید این دو نوع شیشه است که میزان استحکام آنها را تعیین می کند. شیشه لمینت قادر به تحمل نیروی گلوله یا سنگ بدون شکستن و سقوط قاب پنجره خواهد بود. دلیل این امر نیز بکارگیری لایه های شیشه و همچنین رزین در بخش میانی آن خواهد بود. علاوه بر آن، استحکام و مقاومت بالای شیشه لمینت به دلیل پشت سر گذاشتن فرآیند حرارت و فشار بوده که قدرت شیشه را تا پنج برابر و سفتی آن را تا صد برابر شیشه استاندارد سبب می شود. البته شیشه سکوریت نیز برای سخت تر شدن نسبت به شیشه معمولی مراحل فشار، گرما و عملیات شیمیایی را طی خواهد کرد. بنابراین می توان گفت شیشه سکوریت از مقاومت بیشتری در برابر ضربه برخوردار است.

 

شیشه لمینت و سکوریت چه تفاوت هایی با هم دارند؟

شیشه لمینت و سکوریت چه تفاوت هایی با هم دارند؟

 

  • تعمیر شیشه: شیشه سکوریت در مقایسه با شیشه لمینت قابل تعمیر نخواهد بود. با اینکه امکان تعمیر شیشه لمینت در خسارت های جزئی وجود دارد. اما شیشه سکوریت در صورت آسیب دیدگی در هر بخش شکسته و خرد می شود.
  • قابلیت برش: شیشه سکوریت به جهت پشت سر گذاشتن فرآیند سرد شدن و گرم شدن در هنگام تولید قابل برش نیست. چرا که احتمال ترکیدگی و انفجار شیشه با سوراخ کردن سطح آن وجود دارد. بنابراین از اندازه گیری دقیق شیشه سکوریت پیش از رسیدن به مرحله سرد و گرم کردن آن اطمینان حاصل کنید. در عوض می توان شیشه لمینت را بدون هیچگونه مشکلی و در هر زمانی برش داد.
  • شفافیت و رنگ شیشه: رنگ طلق به کار رفته در شیشه لمینت تعیین کننده رنگ آن خواهد بود. در حالی که شیشه سکوریت از شفافیت یکسانی برخوردار می باشد.

شیشه سکوریت بهتر است یا لمینت؟

در صورتی که در یک پروژه مسئله امنیت برای شما در اولویت قرار دارد، شیشه لمینت می تواند جایگزین شیشه سکوریت شود. مخصوصاً که این شیشه ها انتخاب خیلی خوبی برای ساختمان های تجاری خواهند بود. چرا که لایه اضافی موجود از جنس پلاستیک یا وینیل در میان پنل ها، از آسیب دیدگی شیشه جلوگیری می کند، بنابراین برای کسب و کارتان مفید خواهد بود. همچنین توصیه به استفاده از شیشه سکوریت برای ایجاد فضایی امن در درون ساختمان می شود که در مقایسه با شیشه لمینت از قیمت پایین تری نیز برخوردار است.

 

شیشه سکوریت بهتر است یا لمینت؟

شیشه سکوریت بهتر است یا لمینت؟

 

سخن پایانی

در این مقاله به شرح تفاوت شیشه لمینت و سکوریت پرداختیم. شرکت سپنتا گلس در زمینه طراحی و تولید انواع شیشه های ساختمانی دارای سابقه ای درخشان بوده که با بهره گیری از دستگاه ها و تجهیزات پیشرفته و برخورداری از نیروهای متخصص و مجرب توانسته است گامی مؤثر و اساسی در جهت ارتقای کیفیت شیشه های ساختمانی در کشور بردارد. شما مشتریان عزیز می توانید جهت انتخاب و خرید انواع شیشه ها از قبیل شیشه لمینت، سکوریت، شیشه های دوجداره، اسگوارد و غیره به سایت این مجموعه مراجعه نمایید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط