در گذشته تنها یک نوع شیشه با عنوان شیشه تک لایه وجود داشت. اما در سال های اخیر انواع مختلفی از شیشه ها با عنوان های شیشه دولایه و شیشه سه لایه وارد بازار شده اند. در ادامه به بررسی انواع شیشه های چند لایه خواهیم پرداخت.

شیشه های تک لایه ساختمانی شیشه هایی هستند که در قاب آن یک صفحه شیشه قرار می گیرد. امروزه کارایی شیشه های ساختمانی چند لایه نسبت به شیشه تک لایه بالاتر است.

شیشه های ساختمانی های دو لایه معمولا از دو یا چند لایه شیشه تشکیل شده است. برای استحکام بیشتر این شیشه ها بین این لایه ها گاز بی اثری مانند آرگون قرار می دهند. تفاوت بین شیشه های تک لایه و چند لایه در همین فاصله ی بین لایه ها است. این فاصله باعث می شود صدا و حرارت جا به جا نشود.

انواع پنجره چند جداره
شیشه چند لایه از چند لایه شیشه ساخته شده است

مزایای شیشه تک لایه

این شیشه قیمت بسیار مناسبی دارد و اگر قصد هزینه کمی دارید شیشه تک لایه بهترین گزینه است. این شیشه مناسب شهر های گرم است. زیرا شیشه های دو و سه لایه عایق گرما هستند و گرما را نگه می دارند. شما در شهر های گرم نیازی به حفظ گرما ندارید پس شیشه تک لایه بهترین گزینه است. در ضمن شما نیازی به قاب جدید و صرف هزینه ندارید. می توانید از همان قاب قبلی استفاده کنید و در هزینه ها صرفه جویی کنید.

معایب شیشه های تک لایه

همان طور که در بالا اشاره شد این شیشه ها عایق صدا و هوا نیستند و این هم می تواند نکته منفی باشد و هم نکته مثبت. البته به نظر می رسد بار منفی این قضیه بیشتر از بار مثبتش باشد.

نکته دیگر این است که این شیشه به هیچ وجه نمی تواند از ورود سر و صدا به داخل ساختمان جلوگیری کند و اصلا عایق صدا نیستند. نکته دیگر این است که این شیشه ها مقاومت خوبی ندارند و احتمال شکستن این شیشه ها بالاست.

در عوض شیشه های دو و سه لایه عایق بسیار خوب صدا و حرارت هستند. اجازه عبور هوا و صدا را نمی دهند و این نکته مثبتی به حساب می آید. همچین شیشه های چند لایه درصد امنیت بسیار بالایی دارند. مقاومت خوبی در برابر ضربه و طوفان دارند و خیال شما از این بابت راحت می سازد. شیشه های چند لایه انواع مختلفی دارند برای مثال شیشه سکوریت و شیشه لمینت که امروزه با توجه به قابلیت هایشان کاربرد بسیاری دارند.

کارخانه تولید شیشه سپنتا یکی از تولیدکنندگان شیشه های تک لایه و چند لایه به حساب می آيد.

مقایسه پنجره تک و جند جداره
شیشه های چند لایه اجازه عبور حرارت را نمی دهند

گاز آرگون در شیشه دو لایه

در ساخت شیشه های دوجداره بین شیشه ها باید با کمک یک گاز عایق بندی شود. برای این کار از گاز آرگون استفاده می کنند. می توان گفت مهم ترین تاثیر گاز آرگون در شیشه های چند لایه، کاهش میزان جابجایی گرما و در نتیجه کاهش میزان هدر رفتن انرژی از طریق رسانش می باشد. زیرا ضریب انتقال حرارتی آن پایین تر بوده و سنگین تر از هوا، است.
از آنجایی که گاز آرگون یکی از گازهای نجیب است، با گاز های دیگر واکنش شیمیایی نمی دهد. همچنین گاز آرگون هیچ گونه بو، رنگ و مزه ای نداشته و اشتعال زا نمی باشد. این گاز با کم کردن جریان همرفت در فضای داخل و خارج محیط، می شود.
دقت داشته گاز آرگون با وجود خنثی بودن می تواند ایجاد خفگی، سردرد و سرگیجه کند. در نتیجه از استنشاق آن خودداری کنید و اگر قصد کار کردن با این گاز را دارید حتما نکات ایمنی را رعایت کنید.

گاز آرگون در پنجره چند جداره
گاز آرگون اجازه عبور حرارت و صوت را نمی دهد

تشخیص وجود گاز آرگون در شیشه دو لایه

یکی از راه های تشخیص وجود گاز آرگون در شیشه دو لایه وجود سوپاپ های گاز در شیشه، برای شیشه های UPVC می باشد. زیرا تعبیه این سوپاپ ها هزینه بالایی داشته که با بیش از یک متر مربع گاز آرگون برابری می کند.

برای خارج نشدن گاز آرگون از از شیشه چند لایه باید از اسپیسر های یکپارچه استفاده کرد. به همین دلیل در دو مرحله اولیه و ثانویه به وسیله چسب های بوتیل و پلی سولفاید خاص، با برند های با کیفیت، عایق بندی می شود. این کار باعث می شود شیشه دولایه به طور کامل عایق شده. گاز آرگونی که به آن تزریق شده است را از دست نمی دهد. یک عایق حرارتی و صوتی مناسب می باشد.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط